Monday, March 30, 2009

BUKIT SELAMBAU

Pilehanraya kecil,rakyat menanti dengan rasa tertunggu-tunggu apa keputusannya,
Penamaan calon sudah pun selesai,sekarang masa berkempen dan 7hb.april nanti hari untuk mengundi.

Apa yang pasti peniaga-peniaga kedai makan disekitar dan dalam kawasan DUN Bukit Selambau ini akan menjadi tumpuan ramai dan akan menghasilkan peningkatan pendapatan yang lumayan.

Tumpuan di Bukit Selambau ini bukan saja kepada calon-calon yang bertanding,tetapi kepada pengunjung pengunjung dari luar,sebelum ini ramai orang luar hanya tahu Bukit Selambau tetapi tidak pernah datang,pilehanraya ini bagai menggamit mereka datang.

DUN Bukit Selambau mencatat sejarah tersendiri pilehanraya,bila 15 orang calon bertanding,2 calon berparti dan 13 calon bebas.
Apa yang menarik ialah daripada 15 calon yang bertanding 9 calon terdiri daripada keturunan India, 5 calon bebas Melayu dan 1 calon bebas cina.
Siapakah diantara calon-calon itu yang akan menang?.........

BN meletakan calon keturunan India disokong oleh MIC,UMNO,MCA dan GERAKAN, PAKATAN RAKYAT juga meletakan calon keturunan India yang disokong oleh PKR,PAS dan DAP.Manakala calon bebas India ada yang dari bekas-bekas pemimpin komponen BN dan ada dari PKR,Calon bebas melayu juga terdiri daripada bekas bekas pemimpin UMNO dan PKR.

Kepada siapakah undi hendak diberikan oleh pengundi di bukit selambau?......
Apakah 19,000 pengundi keturunan India akan memberikan undi mereka kepada 9 calon keturunan India yang bertanding?.......

Atau adakah 50.2% pengundi melayu akan memberikan undi mereka kepada 5 calon bebas melayu yang bertanding?..........

Dan mungkinkah akan berlaku undi melayu untuk melayu,undi India untuk India dan undi cina untuk cina?........Jika ini berlaku adakah BN dan PKR (PAKATAN RAKYAT) dilihat releven ?.........

Persoalan sekarang sesiapa juga calon yang menang akan mendapat kemenangan yang tipis,undi pasti akan berpecah,apapun kesemua ini bergantung kepada cara dan pendekatan kempen yang dilakukan oleh calon-calon yang bertanding.

Sebagai rakyat kita melihat situasi dibukit selambau ini satu fenomena yang boleh ditafsirkan dengan pelbagai andaian samaada secara rasional atau pun emosional,apa yang pasti pertandingan ini bukan lagi pertandingan antara parti tetapi pertandingan antara kaum.

Jika BN Menang bermakna Pakatan Rakyat tidak sekuat dan segagah seperti yang diwar warkan dan rakyat telah insaf, tetapi jika Pakatan Rakyat (PKR) Menang,ternyatalah amat sukar untuk BN kembali bertapak di negeri kedah ini.
Tetapi jika calon bebas yang menang sekali lagi bermakna rakyat sudah tiada pilihan untuk parti-parti yang bertanding.

BUKIT SELAMBAU DUN EMAS pada PAKATAN RAKYAT,pelbagai janji ditaburkan antaranya jika calon PKR Menang akan dilantik Exco Kerajaan Negeri.
Siapakah yang untung rakyat(pengundi) kah atau calon PKR yang untung?,,,,,,,,,

Kepada Pengundi bukit selambau fikir-fikirkanlah,tanyalah diri siapa kita,dimana kita,apa sejarah kita,RENUNG-RENUNGKAN......................



























1 comment:

  1. bukit selambau membuat aku tertanya-tanya......sampai macamana rakyat akan terus terhasut dgn dakyah B A B I!!!

    ReplyDelete

andainya anda yakin maka anda buatlah ulasan,jika tidak yakin,tak usahlah...