Monday, May 25, 2009

TOM YAM : Benarkah masyarakat malaysia tertipu?...

Semalam saya bersama keluarga makan-makan disebuah restoran tom yam masakan ala thai di sg.lalang.

Salah satu menu yang dipesan oleh anak saya ialah tom yam dan lain-lain lagi.
Saya jarang makan tom yam yang dibuat oleh gerai atau restoran makanan ala thai ini,tapi kerana anak-anak yang nak makan saya angguk saja lah.

Setelah semua masak dan dihantar kepada meja kami yang seramai lapan orang ini dengan pelbagai lauk yang dipesan termasuklah tom yam.

Ketika tom yam di senduk dan di mangkuk kan untuk setiap sorang satu mangkuk kecil,saya berkata kepada pelayan restoran tersebut,"tadi saya dengar anak saya minta tom yam,ni yang dibuat ni apa benda?...Pelayan itu segera menjawab ni tom yam lah...Saya terdiam dan cuba mengcium dan menghirup kuah tersebut serta berkata...Ini bukan tom yam?...Ini asam pedas rebus...tom yam ada rasa,ada aroma tom yam,bau saja dah menyelerakan. Tanpa berkata apa-apa pelayan tersebut terus berjalan sambil saya perhatikan dia bercakap sesuatu dengan taukehnya saya agak. Saya tak boleh menikmati tom yam palsu itu,anak-anak saya juga tidak boleh untuk menghirup kuah kerana dah lah masin,tak sedap dan tak seperti tom yam yang selalu mereka makan.

Ketika menjelaskan bil,taukeh restoran tersebut bertanya saya,apa yang kurang dengan masakan di restoran nya...dengan sopan saya berkata ; Masakan biasa saja,boleh la untuk makan,tak ada yang istimewa,tetapi saya tak puashati kerana tom yam tidak dimasak sebagai tom yam sedangkan saya pesan tom yam,saya diberikan asam pedas rebus yang masin kuahnya.
macammana saya dan anak-anak saya nak makan?...dengan lagak taukeh dia berkata,dah bertahun dia berniaga ini baru pertama kali orang komplen yang tom yam restoran dia tak sedap...Saya suka makan tom yam,tom yam yang sebenarnya sedap dan mempunyai aroma yang cukup memikat selera,saya dah rasa tom yam ori di Thailand dan Restoran Tom yam Thai,semuanya ori,tapi disini dah lah masin,tak ada rasa tom yam,rasa macam asam pedas rebus yang dimasak oleh tok saya adala...


Apa yang ingin saya kongsikan disini ialah,kita sebenarnya ditipu oleh peniaga tom yam,gerai tom yam yang berlambak-lambak dari perlis sampai ke Johor ada yang di usahakan oleh orang tempatan dan ada pula oleh orang pattani,kebanyakan masakan tom yam yang dihidangkan bukan daripada resepi tom yam yang sebenarnya. Tom yam yang sebenarnya mempunyai aroma bauan yang menyelerakan serta rasa yang cukup enak serta amat menyelerakan.
Sekarang ini atas Jenama Tom yam,kita yang suka tom yam telah diberikan " asam pedas rebus" tetapi bayar dengan harga tom yam.

1 comment:

andainya anda yakin maka anda buatlah ulasan,jika tidak yakin,tak usahlah...