Tuesday, May 26, 2009

UNTUK RENUNGAN

" Masa depan MALAYSIA akan teruji,sekiranya kita masih berpecah dan tidak BERSATU.
Saya khuatir perpecahan ini akan melemahkan orang MELAYU yang akhirnya akan melihat status ekonominya dirampas dan ini akan menyukarkan segala usaha dan PERJUANGAN untuk mempertahankan status istimewa sebagai BUMIPUTERA"


" Kita tidak harus berpuashati dan rasa selesa sungguh pun kita sudah mencapai kemerdekaan,ianya tidak terjamin untuk selama-lamanya.Jika kita tidak berkesungguhan untuk mengekalkan status ini,kita akan sekali lagi dijajah samaada secara langsung atau tidak langsung"




Kebenaran itu seringkali bisa,pedih dan pahit untuk ditelan.

Yang bisa itu ialah kegagalan dan semua yang terlibat merealisasikan matlamat DEB terutama dalam soal kesamarataan sosio ekonomi antara kaum setelah melepaskan elemen pengagihan dan berfokus hanya pada pertumbuhan dalam Dasar Pembangunan Negara.

Yang pedih ialah kenyataan bahawa pelaksanaan dasar kurang cekap hingga terdapat kebocoran yang merugikan dan membinasakan hajat dan matlamat.Mengenepikan sasaran kuantitatif dan dengan itu pemantauan yang berkesan tidak membantu.

Yang pahit ditelan itu ialah pengakuan bahawa orang-orang melayu sendiri gagal menjayakan dasar yang telah digubah cantik untuk mereka.

Orang melayu dan bumiputera mesti sedar bahawa mereka hanya didepan garisan permulaan satu perlumbaan yang jaraknya jauh dan sukar serta masa juga terbatas.

Cabaran ini memerlukan semangat yang kental,kesungguhan,keyakinan dan komitmen yang tinggi dari semua,terutama orang melayu itu sendiri.

Semangat DEB dikembalikan dan oleh orang melayu untuk kepentingan melayu serta seluruh warganya,begitulah keadaannya bila DEB dilaksanakan tetapi yang kita lihat warga lain menerima manafaat yang lebih.


Pelbagai ketidak sempurnaan dan kelemahan dikenalpasti yang menambat kejayaan DEB pada tahap yang jauh dari hasrat dan matlamat,pengalaman menunjukkan bahawa orang melayu sendiri mudah rasa selesa,dengan kata lain tidak jujur dalam perjuangan.

<dipetik dari kalam renungan YBH.Dato Dr.Norraesah Hj.Mohammad>


" Sebagai orang Melayu mesti ada keinsafan diri untuk melihat kembali dalam diri kita,apa yang kurang dan apa yang lebih,apa yang perlu diperbetulkan,apakah apa yang kita ada ini akan kekal menjadi warisan atau hanya untuk satu persinggahan yang menjadi milik orang lain"

" Ingatlah kita Melayu hanya ada tanah dan hak kita di bumi malaysia yang tercinta ini saja,apa akan terjadi jika dipaksa menjadi pengemis di bumi kita sendiri?......fikir-fikirkanlah..."































































4 comments:

  1. Salam;

    Adapun orang-orang yg ada dlm hatinya cenderung ke arah sesat, maka mereka selalu mentakwil maksud mengikut selera hatinya.

    PAStikah kini jelas & nyata mereka telah menyimpang, tidak lagi sealiran dan tidak lagi diperlukan.

    ReplyDelete
  2. wksalam...alhamdulillah........semoga apa yang baik dapat diterjemahkan secara mutlak...

    ReplyDelete
  3. Salam,

    Tuan/puan dipelawa untuk buat komen dalam blogs atau memberi idea yang berguna,walaupun fahaman berbeza,saya tidak kisah.

    http://penpusaka.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Salam,

    Tuan/puan dipelawa untuk buat komen dalam blogs atau memberi idea yang berguna,walaupun fahaman berbeza,saya tidak kisah.

    http://penpusaka.blogspot.com

    ReplyDelete

andainya anda yakin maka anda buatlah ulasan,jika tidak yakin,tak usahlah...