Sunday, May 2, 2010

RAHSIA BLOGGERS TERBONGKAR?............mungkinkah ujud kumpulan bloggers upahan?....

Apabila kickdefeela menyatakan mendapat pembiayaan dari PAS Kelantan berjumlah RM4J untuk mengodam Pak Lah (PM ketika itu) ramai yang terkejut dan terlopong,wow 4Juta ?.....banyak nyerrrrrr...

Tapi apa yang nak dikatakan disini bukan nilai wang ringgit tapi berkaitan kenapa dan mengapa habuan itu diberikan ?....persoalan yang menarik untuk diketahui apakah hanya beliau seorang saja yang mendapat habuan itu atau ada lagi bloggers lain mendapat habuan yang sama untuk tujuan yang lain pula?.............

Secara rawak dapat diandaikan dengan pelbagai jawapan mau pun alasan,tapi oleh kerana dakwaan ini dalam siasatan polis maka tak dapatlah untuk kita nak ulas panjang.

Pendedahan yang didakwa oleh Kickdafeela itu mungkin ada sebab yang hanya beliau yang tahu tapi dapat kita bayangkan apakah ada lagi bloggers samaada dari yang Pro pembangkang untuk menghentam kerajaan maupun yang pro kerajaan yang menghentam pembangkang yang mendapat upah sebegitu?...mungkin habuannya tak sebanyak itu tapi boleh juga untuk cari makan....tak heranlah ada juga beberapa bloggers yang kita nampak terrrrrrrrrrlebih sudu dari bubur.

Dalam situasi kini,perang cyber lebih menyakinkan kerana cepat dan pantas sebaran maklumatnya serta minat rakyat dalam ICT semakin berkembang,lantaran itu peranan bloggers cukup penting bagi menaikkan maupun untuk tujuan menjatuhkan mana-mana pihak,maka dengan ini mungkin ujudnya bloggers upahan bagi tujuan tertentu.

Ada baik dan ada buruknya ,baiknya jika sebaran maklumat yang ditulis itu betul dan tepat untuk diketahui oleh rakyat dan penggemar blog ,yang buruknya jika maklumat yang disebarkan itu tidak benar dan lebih kepada propaganda yang boleh memesongkan fikiran pembaca blog serta boleh 'mengoblokkan' pembaca blog.

Kita juga tertanya-tanya kenapa orang yang menerima pembiayaan mendedahkan kepada umum?...apakah nak cari kebenaran atau memasang perangkap kepada bloggers yang lain agar turut sama menyatakan ada habuan diterima untuk 'mengodam' sesaorang?..........atau adakah trend bloggers yang hebat-hebat dan ternama sah dan nyata mendapat pembiayaan dari pihak-pihak tertentu?..........

Sukar untuk diramalkan kesahihannya namun jika ini benar bermakna dunia bloggers boleh ditakrifkan sebagai 'makan upah' serta perjuangan bloggers lebih kepada nafsu semata-mata bukannya kebenaran.

Harapan kita agar bloggers yang terkenal dan hebat serta bijak dapat memainkan peranan secara berkesan kearah penyatuan ummah serta mendaulatkan ketuanan melayu yang kian tercabar daripada asyik bercakaran dengan kuasa minda bermaklumat untuk mencari upah membulatkan perut sendiri,fikirkanlah tentang masaalah generasi muda melayu yang lahir selepas merdeka yang masih belum sedar tentang erti perjuangan bangsa dalam mendaulatkan negara.

Sebagai menghargai apa yang kita ada hari ini,pertahankanlah dengan nilai yang bermaruah,serta amalkan cara ber'bloggers dengan niat murni demi Agama,Bangsa dan Tanahair,gunajan kehebatan bloggers dalam menyatukan melayu dibumi malaysia ini.

No comments:

Post a Comment

andainya anda yakin maka anda buatlah ulasan,jika tidak yakin,tak usahlah...