Sunday, May 3, 2009

MENCARI ERTI : PEMILIHAN JAWATAN DALAM PARTI PAS

Masa berlalu begitu pantas,pejam celik,celik pejam sudah sepenggal Jawatan yang dipegang sampai kena serahkan semula kepada perwakilan dari akar umbi.

Bulan march yang lepas ramai dok sibuk tengok gelagat dan suasana Perhimpunan Agong UMNO,macam-macam adaaaaaaa........kempen la,jamuan la,bakal-bakal pemegang Jawatan turun jumpa perwakilan la,ada juga yang bagi duit dan pelbagai-bagai lagi lah.Selesailah sudah Perhimpunan UMNO,yang menang pun dah tau dah,yang kalah dah kalah dah.

Habih bab UMNO mai pula bab PAS,MUKTAMAR AGONG PAS yang akan diadakan nanti,dua-dua parti ni parti orang melayu.

Macam UMNO juga,la ni tengah mesyuarat kawasan,lobi untuk dapatkan pencalonan pun hangat juga,masing-masing nak tonjol diri untuk terpilih memegang Jawatan dalam PAS PUSAT,almaklumlah kan PAS la ni tengah kaya dan ada kuasa.

UMNO dan PAS dua-dua parti melayu yang berbeza kefahaman politik,tapi yang nak katakan disini ialah amalan demokrasi dalam parti sama saja,calon yang nak bertanding mesti kena dapatkan pencalonan dari kawasan kawasan yang bermesyuarat dulu sebelum layak bertanding.Pelbagai team akan muncul masa ni,dalam UMNO ada team dalam PAS pun ada team,bezanya cara nak promosi kempen team,UMNO cara kempen mewar-warkan dalam media arus perdana bagi semua rakyat tau,PAS pula berkempen dikalangan pengikut mereka saja tak mau bahan kempen diketahui rakyat,kalau nak terbit berita pun cuma sedikit saja dalam HARAKAH,tu pun kalau sebulu dengan grup yang memimpin Harakah.

La ni dok dengar gah tentang team ulama dan team erdogen,macam biasalah team ulama dah ada lama dah dalam PAS sejak penubuhan 1951 lagi,cuma team erdogen ni,dengar kata dipanggil mee celup,betoi kaa?...tak tau la pula.

Siapa team ulama dalam PAS ?...Siapa pula team erdogen dalam PAS ?...
ADA MATA TENGOK,ADA TELINGA DENGAR,ADA MULUT CAKAP-CAKAPLAH.....

Ulama cukup sinonim dengan PAS,(PARTI ISLAM seMALAYSIA)Ramai orang-orang melayu dikampong-kampong cukup taksub menyokong PAS atas semangat keislaman yang ditunjangi PAS,Tok tok guru dan ustaz-ustaz dalam PAS cukup hebat dan berjaya membawa mesej parti kearah Islam.Pengaruh PAS berkembang dengan pantas diera kepimpinan Allahyarham ust.Hj.Fadzil Noor.

PAS mengecam UMNO sebagai Parti sekular,pelbagai nas dan dalil dikeluarkan mengatakan UMNO parti Sekular kerana menggunapakai perlembagaan penjajah.
Kopiah putih,janggut dan serban menjadi identiti PAS ketika itu,ceramah ceramah yang berapi-api dengan alunan ayat AlQuran dan tafsiran telah berjaya meramaikan kehadiran dalam ceramah PAS,Quran dan Hadis sebagai perlembagaan perjuangan PAS,tetapi bila pilihanraya PAS sering kecundang,kenapa?...

Depa kata dan orang lain kata,banyak kaum lain takut nak sokong PAS,sebab PAS akan mengunakan undang-undang Islam bila menang pilihanraya dan memerintah serta akan menjalankan hukum hudud.Kaum Cina dan India tak bagi undi pada PAS,PAS banyak dapat undi melayu yang menyokongnya saja,PAS kalah pilihanraya.

Selepas menang dan memerintah kelantan,PAS dah mula buka pintu kepada profesional dan kaum-kaum lain,dah lama tak dengar tentang negara Islam PAS,Dah lama tak dengar undang-undang Islam PAS,Kini dah semakin ramai profesional yang dilahirkan hasil perjuangan UMNO yang dikatakan sekular dah menyertai PAS.Pilihanraya demi pilihanraya PAS dah mula mendapat tempat dihati rakyat,akibat kecuaian dan kelekaan UMNO,tsunami melanda politik negara PAS menjadi pemerintah dinegeri Kedah yang dah lama PAS idamkan.

Bolehkah PAS menang pilihanraya jika PAS terus dengan hudud dan negara Islam yang dicanangkan?...mahukah kaum cina dan India menyokong PAS?...
Bila keinginan nak berkuasa,politik matlamat menghalalkan cara pun diperbarui dengan berkawan dan berpakatlah dengan yang bukan Islam kerana nak undi.
Tambahan pula mendapat nasihat daripada sang rajunatapa yang tak dan nak jadi PM maka bertambah-tambahlah pengaruh PAS hasil usaha pecah dan perintah yang dibawa oleh de facto ini.

Siapa kumpulan erdogen dalam PAS?...Berfahaman ulamak Islam kah atau berfahaman sekular?...Siapakah mereka,dan berkulit apa?...tak kan tak tau kut?...Kajilah selidikilah kumpulan erdogen ini hanya akan merosakan parti Islam yang terbina dengan semangat Islam dan mendaulatkan Agama berpedomankan Quran dan Hadis.Jawablah dipadang mahsyar nanti bila dipersoalkan...

Kerana politik dan inginkan kekuasaan,apakah agama sanggup digadaikan?...
Apa akan berlaku kepada Agama Islam jika team erdogen ini menang dalam pemilihan Jawatan dalam PAS?...dulu marah UMNO,kata UMNO kafir kerana bersahabat dengan MCA,MIC dll.UMNO sekular lah dan entah apa apa lagi,la bila PAS bersahabat dengan DAP yang ternyata menolak Islam malahan mempersendakan pula ayat-ayat suci alquran boleh pulakkk...tak kafir dah...

Kepada penyokong-penyokong PAS,fahamilah politik yang sebenarnya,jangan taksub dengan tidak menggunakan akal fikiran,carilah pengertian politik dari sudut yang terbaik,bezakan antara ULAMAK dan SEKULAR,tolak lah pemimpin sekular dalam PAS atau samakan saja perjuangan PAS dengan UMNO,TAK PERLU NAK BERETORIK LAGI.


No comments:

Post a Comment

andainya anda yakin maka anda buatlah ulasan,jika tidak yakin,tak usahlah...