Tuesday, May 5, 2009

Setuju ungkapan PAS bukan UMNO............

Dalam kesibukan bersembang pasal politik kedai kopi,terdengar ungkapan dari pidato kedai kopi mengatakan PAS bukan UMNO...

Setuju juga dengan kata-kata tu,betui pun...PAS bukan UMNO,tapi kita adalah sama saja cuma fahaman parti saja berbeza.

Dia berhujah berapi-rapi katanya dalam UMNO macam-macammmmm adaaaa...
(Tak payahlah sebut apa yang dia kata,tau dah kut)

Saya kata PAS dan UMNO ni lebih kurang saja,nak yang baik ada nak yang buruk pun ada,dalam UMNO ada melayu dalam PAS pun ada melayu,orang UMNO ada yang kawin dua,orang PAS pun ada yang kawin dua,tiga,empat pun ada.

Dalam UMNO ada amalan politik wang,dalam PAS pun ada,bezanya dalam UMNO digemburkan dalam PAS disembunyikan,dalam UMNO dikatakan bikin tak serupa cakap dalam PAS pun cakap tak serupa bikin,orang UMNO sayangkan parti UMNO,orang PAS pun sayangkan parti PAS.

Pemimpin PAS bijak mentafsir AlQuran,ada ustaz dan tok guru serta ulamak,dalam UMNO pun ada banyak ulamak,tok guru dan ustaz,UMNO/PAS sama-sama ISLAM.Parti memang tak serupa tetapi orang-orangnya SERUPA...

"Selagi manusia bernama manusia tidak terlepas dari dosa dan noda"...Mana mungkin PAS nak kata UMNO bagus dan UMNO pula nak kata PAS bagus.
Masing-masing nak berlawan nak tunjuk kepada rakyat sapa bagus,sapa hebat,dan sapa kuat,bila dah lawan dah tentu ada yang kalah dan luka parah.

Biasalah bila menang,bersorak riang dan bergumbiralah,yang kalah pula bermuram durjalah...dah tentu jika UMNO kalah perang,pedangnya patah demi menyelamatkan rakyat,bagaimana pula jika PAS kalah perang,pedangnya patah,terselamatkah rakyat?...

Akhirnya dia mengangguk kepala dan berkata kita sama tapi fahaman politik parti kita saja yang tak sama.
UMNO dah 52 tahun berbakti untuk rakyat dah banyak jasa melahirkan cerdikpandai melayu dalam pelbagai bidang,ada yang berterimakasih dan ada pula yang tak tau berterimakasih dan ada pula yang bertindak tanpa berfikiran waras dan macam-macammmmlah.
PAS baru setahun jagung berbakti kepada rakyat,belum ada apa-apa yang boleh rakyat banggakan lagi,berapa banyak cerdik pandai yang dilahirkan oleh PAS hasil dari perjuangan membela rakyat?...

Banayak lah kalau nak perkatakan tapi demi menjaga adap persaudaraan seagama dan sebangsa,biarlah mana yang buruk itu dijadikan sempadan.

No comments:

Post a Comment

andainya anda yakin maka anda buatlah ulasan,jika tidak yakin,tak usahlah...