Sunday, September 13, 2009

KEMBARA TEMPURSAKTI....sesuap nasi?.....

Dah sebulan tempursakti mengembara,blog juga lama tak diaktifkan,siri kembara mencari rezeki dibumi Allah ini serta mengimpikan keredhaanNya.

Peluang melihat dan meninjau serta meneliti hasil terjemahan fikiran golongan marhaen melayu yang disebut sebagai Melayu moden yang diciptakan oleh pimpinan negara dalam kontek membangun dan meningkatkan ekonomi ,hasinya nyata terpampang didepan mata.

FELDA adalah salah satu organisasi yang tertua yang diasaskan oleh kepimpinan negara yang diterajui oleh UMNO,FELDA merupakan satu difinasi ampuh yang dipilih bagi memulihkan kemantapan ekonomi melayu dan negara,rata-rata melayu yang menghuni belantara pada satu ketika dulu kini menjadi jutawan dan hartawan.Kebanggaan ini wajar dirasai oleh setiap melayu apatah lagi dari warisan generasi FELDA.

Kembara tempursakti bermula di Jengka 15 serta hampir keseluruhan kawasan Jengka yang pesat membangun Bandar Pusat Jengka. Mungkin 20/30 tahun dulu ada melayu yang dipilih untuk menghuni belantara ini yang dipanggil peneroka tetapi lari akibat tidak sanggup berjuang dengan rimba,mungkin takut dan lemah serta bimbang dimamah haiwan buas,tinggallah rakan-rakan yang tawakal dan sedia berkorban keringat demi sesuap nasi,membina kendiri memulihkan ekonomi,hari ini perjuangan mereka dah lama berhasil dan berharta serta berjaya.

Setelah puas melihat dan bertemu rakan-rakan dan saudara seperjuangan,maka tempursakti yang menghabiskan masa seminggu disini bergerak pula ke FELDA gugusan Bukit Mendi di TRIANG,pencarian tempursakti berhasil dan membawa seribu makna apabila bertemu dengan seorang yang lama bertapak di Felda Sungai Kemahal sejak tahun 1979 lagi,pakcik Lebai Hussain adalah peneroka disini,beliau seorang yang warak dan bertawakkal serta memiliki Ilmu keagamaan yang luas,pengetahuannya terhadap situasi dan kependudukan disini tidak boleh dipertikaikan,kearifan beliau menyebabkan ianya menjadi tempat rujukan pelbagai pihak,secara kebetulan hasil selidik menyelidik beliau adalah bapa saudara sebelah orang rumah tempursakti,maka bertambah rabunglah cerita dan sembang.

Pelbagai topik yang dibincangkan termasuklah hal-hal politik melayu UMNO,PAS dan PKR. Felda sg.Kemahal rasanya terletak di Bahagian Bentong dan bersempadan dengan Bahagian Bera,apa yang nyata disini tiadalah pengaruh pembangkang dari parti-parti PAS dan PKR,pembangkang dalam UMNO tu kira biasalah. UMNO solid disini,namun banyak juga yang memilih berada atas pagar,mungkin tunggu dan lihat kut,pimpinan UMNO Bahagian masih dengan cara lama juga,rasanya dah selesa almaklumlah tiada pembangkang yang hakiki.

Pakcik hussin lebih mengutamakan keharmonian dalam masyarakat,pendekatannya mudah iaitu berbuat baik dalam semua urusan,memudahkan perkara yang payah dan jangan berperasangka buruk sesama kita,Islam berkehendakkan umatnya bersatupadu dan mengapa nak berpecahbelah...jika kita baik maka wajib kita berbuat baik,kerja jahat adalah kerja iblis dan syaitan. Jika UMNO baik,perlukah ada PAS/PKR?...

Sebagai peneroka,redha dengan ketentuan Allah...daripada seorang yang tidak punya apa-apa dibumi ini,atas izin Allah...UMNO telah menjelmakan ilham untuk membawa melayu miskin ini menjadi peneroka,diasuh dan dibantu oleh Felda,maka kesemua melayu ini kini memiliki harta yang cukup bernilai,bersyukurlah atas nikmat Allah ini,siapakah yang boleh memberikan tanah di bumi ini jika tidak di izin Allah?...dengan izin Allah...pimpinan UMNO merealisasikan impian memugar hutan belantara menjadi perkampongan melayu dan bandar,bolehkah tok wan dan bapa kita bagi tanah ini?...bersyukurlah atas nikmat Allah.

Seminggu di Jengka,seminggu di Triang,Seminggu di Rompin/Muaazam shah/keratong,seminggu di Kuantan/Pekan telah memberikan banyak manfaat kepada kembara mencari rezeki ini,rezeki jasad yang menembunkan,rezeki rohani yang disirami amal ibadat kepada Allah Taala,maka urusan duniawi dapat disempurnakan,urusan ukhrawi dimanfaatkan amalannya...sebulan melajak diri membawa pulangan dan berhasil.

Kesempatan ini bersesuaian dengan bulan Ramadhan dan Syawal yang menjelang,tempursakti menyusun jari sepuluh bersimpuh mohon keampunan dan kemaafan kepada semua muslimin muslimah dan pembaca blog ini,jika ada kata nesta,bahasa melalut sakit dan pedih,salah dan silap secara kasar maupun lembut,sedar ataupun tak sedar,mohon diampun dan dimaafkan dari dunia sampai akhirat,sekian coretan kali ini,jumpa lagi.


1 comment:

  1. rezeki tuhan sudah kasi adakala melebihi batas...
    tapi hukum & haq tuhan tak serius diperjuang utk berada teratas... hehehe...

    ReplyDelete

andainya anda yakin maka anda buatlah ulasan,jika tidak yakin,tak usahlah...