Friday, June 12, 2009

masih ada yang sayang untuk KERAJAAN PERPADUAN...?...

Keserabutan dan kecelaruan pendapat dikalangan pemimpin-pemimpin parti politik nampak gaya nya boleh men"terencat"kan usaha menterjemahkan idea dari Presiden PAS TG Hj.Hadi.

Ramai pemimpin kebanyakan dari kumpulan 'erdogan' dalam PAS menentang Idea tersebut ditambah sogok pula pendapat berupa amaran dari PKR/DAP maka idea yang baik pun mungkin boleh terbatal atau terbengkalai.

Aku masih melepak di Bukit Merah Laketown Resort bersama keluarga,semalam aku terjumpa sahabat lama yang juga salah seorang pemimpin UMNO di Perak,kami minum di LeLac Cafe sambil borak-borak,dari cerita tahyol,bisnes,peribadi hingga tercetus juga cerita politik.

Banyak yang kami sembangkan berkaitan pergolakan politik di perak,aku rasa ramai dah tau,kalau nak cerita pun hanya sekadar untuk perbaru yang lama saja.Kami sembang tajuk kerajaan perpaduan,dia cerita katanya di perak dari awal dulu selepas BN tak cukup majoriti nak bentuk kerajaan negeri,telah ada syor nak buat kerajaan perpaduan UMNO/PAS,tapi PAS tolak kerana terlalu setia dengan PKR dan DAP ditambah pula DAP iktiraf Nizar dari PAS sebagai MB Perak,maka idea yang dibuat UMNO dipandang sepi tak ber'respon'lah.

Sambil pekena kopi o kaw,kawan aku kata lagi...mungkin PAS dah nampak belang DAP dan mainan politik PKR yang ternyata boleh mengoyak rabakkan perpaduan ummah kut TG Hj.Hadi tersedar dan nampak Idea untuk menubuhkan kerajaan perpaduan.

Aku kata nak tubuh macammana kalau ada juga pemimpin melayu dalam PAS dan PKR masih lagi berteka teki serta menentang idea yang dibawakan oleh TG Hj.Hadi?...kawan aku ini mula tunjuk angin dia...biar pi kat depalah...TG Hj.Hadi Presiden PAS,kalau Idea Presiden pun ada pemimpin PAS tak mau ikut,buat apa dok layan puak tiga empat kerat tu...teruskanlah terjemah idea tu bagi rakyat faham dan terimalah pendapat rakyat,pedulikan kata bidasan dan kritikan depa ka DAP ka PKR ka...kalau dah betul-betul sedar dan ikhlas nak tengok melayu/Islam berpadu.depa yang jadi pemimpin PAS yang dok tentang Idea Presiden depa pun dipilih oleh rakyat,nak takut apa kat depa.

Dia kata lagi orang melayu dan umat Islam mesti sokong penubuhan kerajaan perpaduan,orang melayu UMNO/PAS ni kalau tak sokong satu hari nanti tinggal nama saja melayu tapi terpaksa ikut telunjuk kaum bukan melayu yang la ni semakin naik tocang depa,tak kan nak biar kat PKR kut,mana baik UMNO kalau nak dibandingkan dengan PKR,DAP telah la...tu parti yang hanya tau kaut untuk dari perpecahan melayu/Islam saja.

Dari cerita yang disembangkan dapatlah aku simpulkan bahawa kaum melayu mesti menyokong isu kerajaan perpaduan UMNO/PAS ini jika maukan kesatuan melayu/Islam terus kukuh dan teguh,hanya perpaduan melayu/Islam saja yang dapat mendaulatkan bangsa melayu serta mampu meninggikan syiar Islam di bumi malaysia ini.
ada rakan-rakan dari johor dan pahang juga kedah yang berada di sekitar meja kami tersenyum mengangguk-angguk kepala bersetuju bila kawan aku tu berkata dan bertanya,nak ka tak nak kita melayu/Islam ni bersatu...pukul 1.00 pagi kami bersalaman dan minta diri kebilik masing-masing,dalam melangkah kaki terdengar juga sok sek dari cakap-cakap dari rakan-rakan melayu yang lain,seronok jika PAS dan UMNO bersatu dan sama-sama memerintah dan mentadbir negara ini.

3 comments:

  1. Bloggers di wilayah utara akan mengadakan sesi perjumpaan kali ke 2 dalam masa yang terdekat. Ramai bloggers utara yang telah mengesahkan kehadirannya seperti "Depakata", "RamliDAP" dan sebagainya. Butirannya adalah seperti yang berikut:

    Tarikh : 4hb Julai 2009 (sabtu).
    Lokasi : Sg. Petani Inn.
    Masa : 8.30 malam.

    Kepada sesiapa yg berminat sila "book kerusi" anda di bloggersutaraunion@yahoo.com sebelum 3hb Julai 2009. Terima kasih.

    P/s: Tolong war2kan bro...TQ

    ReplyDelete
  2. Jemputan dari Duke:

    Bloggers di wilayah utara akan mengadakan sesi perjumpaan kali ke 2 dalam masa yang terdekat. Ramai bloggers utara yang telah mengesahkan kehadirannya seperti "Depakata", "RamliDAP" dan sebagainya. Butirannya adalah seperti yang berikut:

    Tarikh : 4hb Julai 2009 (sabtu).
    Lokasi : Sg. Petani Inn.
    Masa : 8.30 malam.

    Kepada sesiapa yg berminat sila "book kerusi" anda di bloggersutaraunion@yahoo.com sebelum 3hb Julai 2009. Terima kasih.

    ReplyDelete
  3. aku okay jer...boleh pi kut...siaplah kerusi aku..

    ReplyDelete

andainya anda yakin maka anda buatlah ulasan,jika tidak yakin,tak usahlah...